RVq



1:05, qua fev 5


Artigos no prelo - Tecnologias Digitais no Ensino de Química


Tecnologias Digitais

Tecnologias Digitais na Educação Básica: O Uso de Podcasts como Ferramenta da Divulgação Científica no Curso Técnico de Química

Ana Paula Rodrigues; Daniel C. A. Ribeiro ; Nathália M. Simon ; Camila G. Passos*

The objective of this article is to analyze how a didactic sequence developed for Chemistry Technician students, utilizing scientific dissemination podcasts as a digital tool, contributes to enhancing their interest in science topics.

http://dx.doi.org/10.21577/1984-6835.20250009

Publicado online: janeiro 30, 2025
PDF Informação suplementar

Um Novo Olhar para a Tela: A Construção do Conhecimento Profissional (TPACK) de Professores de Química a Partir da Análise de Vídeo como Recurso Pedagógico Digital

Thiago Bernardo Cavassani ; Joana de Jesus de Andrade ; Rosebelly Nunes Marques*

This work describes a pedagogical intervention activity mediated by digital video resources. Through research, selection, and analysis of videos for didactic use by chemistry undergraduates, it was possible to highlight aspects of the future teachers' TPACK development.

http://dx.doi.org/10.21577/1984-6835.20250008

Publicado online: janeiro 28, 2025
PDF

O Uso do Jogo Didático na Aprendizagem de Reações Fotoquímicas na Plataforma Classcraft®

Yasmim Souza de Oliveira ; Thaís do Nascimento Xavier ; Igor do Nascimento Pinheiro ; Aminthia Pombo Sudré da Silva*

The didactic game "Photochemical reactions" built on the Classcraft® platform by and for chemistry undergraduates was considered creative, intuitive, attractive, versatile and applicable in the teaching of photochemical reactions. The game configured a viable tool for teaching inorganic chemistry.

http://dx.doi.org/10.21577/1984-6835.20250004

Publicado online: janeiro 28, 2025
PDF

Transformações e Permanências de Conhecimentos de Estudantes de Licenciatura em Química sobre a Experimentação e sua Articulação às Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação (TDIC)

Renata Isabelle Guaita ; Fábio Peres Gonçalves*

The image shows the movement of transformations and continuations of knowledge of Chemistry Degree Students about Experimentation and its Link to Digital Information and Communication Technologies (DICT). The ideais based on Paulo Freire's progressive education.

http://dx.doi.org/10.21577/1984-6835.20250005

Publicado online: janeiro 28, 2025
PDF

Aprendizagem Tecnológica Ativa no Ensino de Ciências: Uma Abordagem com a Plataforma Kahoot!

Larissa C. Pereira ; Antônio I. Diniz Júnior ; Cecília L. Albuquerquea*

The figure illustrates the use of Kahoot! and active learning strategies to enhance science education through Active Technological Learning.

http://dx.doi.org/10.21577/1984-6835.20250003

Publicado online: janeiro 28, 2025
PDF

Realidade Aumentada para a Abordagem de Reações Químicas: Uma Experiência Pedagógica no Ensino Médio

Luciano Silva de Miranda* ; Melquesedeque da Silva Freirea*

Augmented Reality (AR) has become a valuable tool in chemical education, providing an interactive way to visualize three-dimensional models of molecules and explore interactions across different levels of chemical knowledge through 3D projections.

http://dx.doi.org/10.21577/1984-6835.20240064

Publicado online: dezembro 17, 2024
PDF

Um Estudo de Caso com o ChatGPT sobre Informações Incorretas: Explorando Possibilidades na Educação em Química

Diogo C. dos Santos ; Marcelo L. Eichler*

The gears of the informational disorder of chemical knowledge about human health and well-being, highlighting the dissemination of inadequate information on YouTube about sweeteners and alkaline diets.

http://dx.doi.org/10.21577/1984-6835.20240065

Publicado online: dezembro 12, 2024
PDF

Análise Sistemática e Documental de Propostas Envolvendo o Ensino Híbrido Na Educação Superior em Química

Feliphe C. Belluci* ; Guilherme Gonçalves Costa ; Gildo Girotto Júnior

This work reports what is in discussion on the topic of blended learning in chemistry teaching in higher education through a systematic review of literature between 2019 and 2024.

http://dx.doi.org/10.21577/1984-6835.20240063

Publicado online: dezembro 3, 2024
PDF

Classifique o Composto: Um Aplicativo para Auxiliar no Ensino-Aprendizagem de Funções Inorgânicas

Gabrielle R. T. M. Ramos; Cherrine K. Pires* ; Janaina S. G. Gomes ; Gilberto D. Zanetti; Rita C. A. Martins

Creation and development of a game for smartphones and tablets aiming at the teaching and learning process of Chemistry.

http://dx.doi.org/10.21577/1984-6835.20240061

Publicado online: novembro 29, 2024
PDF

Realidade Aumentada no Ensino de Química Orgânica: uma Abordagem Imersiva e Interativa para o Ensino de Isomeria Plana e Espacial

Pamela R. Patricio* ; Willian F. Reis; Rodrigo A. Castro; Gabriela M. P. C. Andrade

Utilização de realidade aumentada para o ensino de isomeria plana e espacial.

http://dx.doi.org/10.21577/1984-6835.20240060

Publicado online: novembro 29, 2024
PDF Informação suplementar

Editoria da RVq - Editoria da RVq - PubliSBQ
Instituto de Química, Universidade Federal Fluminense,
Campus do Valonguinho, 24020-141, Centro, Niterói-RJ, Brasil
E-mail: rvq@sbq.org.br

GN1